Meningen med livet..? Lycka?

Enligt Christer (filosofilärare) är meningen med livet lycka. Att känna lycka, att vara lycklig. I alla fall enligt de flesta. Men vad är då lycka för mig?
Jag tror att jag vet det - svaret är vänner. Eller - om vi ska specifiera det ytterligare - att se mina vänner lyckliga. Hur mycket det än kanske låter som en klyché - så är det faktiskt sant. Jag försöker inte få mig själv att framstå som något slags helgon eller liknande.
Om jag ser mina vänner skratta, le eller liknande då blir jag glad. Så glad så att jag känner lycka.
Jag har funnit mig själv titta igenom gamla kort på mina vänner där de lett och sett glada ut - innerligt glada. En sån bild gör min dag. Ett sånt leende i verkligheten kan få vilken tyngd jag än kanske bär på inom mig den dagen - att lösas upp. Försvinna. Bli lätt som en ballong.
Jag tror inte jag är den enda som kan definiera lycka på det här viset. Att se andra lyckliga kan få en att glömma sina egna problem. Att hjälpa andra likaså.

Jag struntar i att ni två inte anser den här bilden särskilt smickrande. Den är fortfarande en av mina absoluta 
 favoritbilder. :)

Tanja och Memme :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0