Tulpaner

Jag hatar tulpaner. De är som outvecklade rosor ungefär och påminner om mellanmjölk, pensionärsträffar, skrikandes, spyende småbarn, hundra identiska villor uppradade bredvid varandra varav inte en enda gräsmatta har så mycket som antydan till en förtorkad, gul fläck och om tjocka män med svettringar under armarna som köper en bukett TULPANER på första bästa Statoil på väg hem från jobbet till sin fru, som han bråkat med angående en påstådd otrohetsaffär som självklart ägt rum. Jag kan inte komma på en enda sak som är mer oromatiskt än tulpaner. En bukett tulpaner. Jaha. Där hänger de lealösa och halvdöda pressade mot varandra på ett sätt som får dem att gnissla var gång man rör vid dem. En bukett tulpaner. Nej fy helvete. Om någon fått för sig att ge mig en bukett tulpaner skulle jag tagit det som en ren och skär förolämpning, eftersom det visat att personen i fråga som gett mig buketten inte känner mig ett endaste litet dugg. Mina tankar, mina drömmar, hela jag, är den kompletta motsatsen till en bukett tulpaner. Om jag någonsin velat ha blommor skulle det fått vara vallmo. Det på grund av 5 orsaker:


1. Min farmor älskar vallmo. När jag var liten brukade vi sitta i hennes ateljé och måla. Hon målade vallmo och på väggarna lite här och var i huset hängde det akvarellmålningar föreställande vallmo.


2. Vallmo växer på de underligaste ställen. Ibland kan man hitta dem vid en tågstation där de på något finurligt sätt lyckats tränga sig upp mellan asfalten.


3. Vallmo benämns som Poppy på engelska vilket jag anser ha hög rolighetsfaktor.


4. Vallmo är inte särskilt vanligt i blombutiker. Faktiskt så har jag ingen koll på om de säljer vallmo över huvud taget. I vilket fall så gör det inget, självplockning är mycket mer speciellt.


5. Kornvallmon har dyrkats för dess opium och symboliserar därför sömnen och döden. I minoisk kultur fanns där en vallmo-gudinna. Inte för att varken knark, döden eller minoisk kultur tilltalar mig sådär oerhört, men någonsin hört talas om tulpaner som sägs betyda evig sömn? Nej, just det. Vad har tulpaner egentligen, frånsett från att en enda liten, sketen tulpanlök kostade skjortan av vanligt folk när den kom till Europa under 1500-talet vilket orsakade komplett tulpanmani (som sedan när tulpanmanin lagt sig bidrog till att förfärligt många människor förlorade hela sin förmögenhet och lämnades med ja, exakt, en tulpanlök.)


Kommentarer
Postat av: wilma ;p

fin blogg :)

2011-01-15 @ 12:23:49
URL: http://wiilmao.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0