O snart ska det bli texter

Jag funderade lite idag och kom fram till att jag snart måste ha ett inlägg med bara fina dikter och utdrag ur böcker. Jag tar ju tröst från texter och ibland så hittar jag några få meningar som beskriver mig så himla i detalj att jag blir alldeles gråtfärdig - så det finns folk som har exakt samma tankar som jag där ute! Det är så befriande att tänka så när man är lite nere. Att man inte är ensam om att tänka samma sak.
En liten komisk del av just det här:
Idag fick jag reda på att både jag och min kompis skådespelar på engelska när vi är ensamma själva. Det är en lite rolig egenskap och när vi pratade om det så skrattade vi så mycket att jag fick ont i halsen.


Om vi nu inte tänker på engelskt ensampratande så finns det en dam som skrivit väldigt fina dikter i sin livstid. Anna-Greta Wide heter hon och är just nu min favorit-lyriker. Just för att man kan känna igen sig i så många av hennes dikter. De handlar nämligen om livet - inte bara på gott och inte bara på ont. De handlar om helheten - bruten, granskad, korsad och ihopsatt igen. Hela livet.

Inte löften med möjligheter

Inte löften med möjligheter.

Broar, där du anar det minst,

lyfter bågar mot moln i natten.

Bron är villig men lovar intet.

Foten är villig men fordrar intet.

Broar, fästen, plötsliga utsprång,

torn som störtar eller står fast -

så går den blåsiga färden framåt.

Finns någonstans en hamn? - Vem vet? -

Inte löften men möjligheter.

Av Anna-Greta Wide

Om att se möjligheter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0